Czym jest BCAA i czy warto je stosować?

Czym jest BCAA i czy warto je stosować?

Każdy sportowiec – amator czy też zawodowy profesjonalista powinien stosować odpowiednie odżywki. Jest to ważne zarówno dla zdrowia jak i uzyskiwanych wyników. Dobre BCAA jest stosowane w sportach, które mają na celu przede wszystkim wyrzeźbienie odpowiedniej sylwetki. Korzysta z nich więc przede wszystkim kulturystyka, a także sporty siłowe. Są to preparaty składające się z mieszanki aminokwasów w formie wolnej. Zawarte aminokwasy nie są więc połączone tak zwanymi wiązaniami peptydowymi, jak dzieje się w przypadku białek i to odróżnia odżywki BCAA od suplementów białkowych.

BCAA – dobre aminokwasy

BCAA jest skrótem nazwy oznaczającej aminokwasy rozgałęzione, czyli takie, które zawierają w swojej budowie specjalny boczny łańcuch rozgałęziony. W składzie mieszanki znajdują się trzy aminokwasy. Jest to leucyna, walina i izoleucyna. Te aminokwasy stanowią one blisko 40 procent suchej masy mięśni. Nie są syntetyzowane przez organizm człowieka. Wskazane więc jak najbardziej jest dostarczanie ich z zewnątrz. Służą do tego odżywki, czyli dobre BCAA. Wchłanianie wolnych aminokwasów odbywa się bezpośrednio w dwunastnicy. Warto także wiedzieć, że metabolizm wolnych aminokwasów zachodzi przede wszystkim w mięśniach. Z tego zadania jest niemal całkowicie uwolniona wątroba, co pozwala na odciążenie tego bardzo ważnego organu dla człowieka .

Zalety stosowania BCAA

Dobre BCAA oddziałuje przede wszystkim na procesy antykataboliczne. Doskonale stymuluje ważny anabolizm, a także przeciwdziała zmęczeniu (25 g BCAA na dobę redukuje zmęczenie o 17 procent i zwiększa wytrzymałość na treningu; stosowane natomiast podczas wykonywania ćwiczeń niweluje zmęczenie o 15 procent). Poza tym dodatkową korzyścią z suplementacji BCAA u sportowców jest zmniejszenie bolesności mięśni w trakcie i po treningu (popularne zakwasy), a także ich zdecydowanie szybsza regeneracja. Same mięśnie stają się także bardziej wytrzymałe.

BCAA

BCAA

Dawkowanie jest bardzo proste. Na 10 kg masy ciała stosuje się zazwyczaj 1g BCAA. Preparat powinno się przyjmować 30 minut przed lub po treningu. Można stosować go także podczas wykonywanych ćwiczeń.

 

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Facebook Comments