Jak podkręcić metabolizm cz.1

Jak podkręcić metabolizm cz.1

Na metabolizm, czyli przemianę materii składają się przede wszystkim dwa zasadnicze procesy: proces syntezy (anabolizm) oraz proces rozpadu (katabolizm). Tym przemianom towarzyszy budowa i odbudowa tkanek, wytwarzanie ciepła niezbędnego do utrzymania temperatury ciała, a także dostarczanie energii wszystkim procesom życiowym.

Kto nie tankuje, ten pie jedzie

Wiadomo, że żaden motor nie funkcjonuje bez paliwa. Otóż paliwem dla organizmów żywych jest pożywienie, a więc białka, węglowodany i tłuszcze oraz woda, witaminy i składniki mineralne. Znakomita większość metabolicznych przemian ustrojowych odbywa się z udziałem tak zwanych biokatalizatorów, czyli enzymów warunkujących prawidłowy przebieg (szybkość i kierunek) reakcji chemicznych.

Mężczyźni są w lepszej sytuacji

Procent tkanki mięśniowej decyduje o tempie metabolizmu w bezruchu. Ponieważ mężczyźni mają tę tkankę rozwiniętą bardziej niż kobiety, więc to oni są w lepszej sytuacji z punktu widzenia szybkości metabolicznej.

Kiedy tracimy mięśnie, na przykład podczas dłużej utrzymującej się sytuacji stresowej, zaczynamy obrastać tkanką tłuszczową, bo zaktywizowane hormony stresu – adrenalina i kortyzol – przyczyniają się do spadku poziomu metabolizmu, a za ty m idzie mniejsza liczba spalonych kalorii.

Wniosek jest prosty: wagę ciała można (a czasem nawet trzeba) tracić, ale tkanki mięśniowej już nie. Przynajmniej nie powinien to by ć spadek wagi ciała kosztem znaczącej utraty mięśni.

Rozsądna gospodarka paliwowa

Reguła jest taka, że jeśli dostarczymy zbyt dużo paliwa swojemu układowi trawiennemu, a nie uruchomimy układu mięśniowego w formie zaprogramowanego wysiłku, to nadwyżka energetyczna zgromadzi się w postaci tkanki tłuszczowej.

Co robimy, aby tę nadwyżkę jakoś rozładować? Zazwyczaj jemy mniej, wydaje nam się bowiem, że jeżeli tak będziemy robić, to magazyn tłuszczu sam opróżni się z czasem.

I na tym polega błąd!

Pole popisu dla katabolizmu

Organizm nie ma siły na rozładowanie tłuszczowego magazynu, kiedy doprowadzamy do sytuacji, w której „dieta odchudzająca” powoduje obniżenie tempa metabolizmu. Taka dieta jest na ogół niskokaloryczna albo wręcz ograniczona w czasie (jemy co S godzin albo jeszcze rzadziej), co powoduje, że organizm włącza mechanizmy obronne. Polegają one na tym, że dotychczasowe tempo przemiany materii ulega spowolnieniu. Organizm stanowi teraz doskonałe pole do popisu dla procesów rozpadu białka, czyli dla katabolizmu.

Kiedy brakuje glukozy

Z powodu zbyt małej kaloryczności diety organizmowi zaczyna brakować glukozy dla pracy mózgu oraz dla ciągłości pracy wszystkich innych narządów. W tej sytuacji zmuszony jest on produkować glukozę z mięśni. Rezultat jest taki, że „ograbiana” tkanka mięśniowa jest coraz mniejsza, a w konsekwencji ulega obniżeniu metabolizm spoczynkowy niezbędny do utrzymania pracy serca, stałej temperatury i pracy innych organów.

Ograniczona praca narządów wewnętrznych sprawia, że poziom przemiany materii staje się coraz niższy, a w rezultacie tkanka tłuszczowa, zamiast zostać spalona, namnaża się coraz bardziej.

SPIS TREŚCI

Jak podkręcić metabolizm cz.1

Jak podkręcić metabolizm cz.2

Jak podkręcić metabolizm cz.3

Facebook Comments
2 comments

Artykuły użytkownika

Facebook Comments