Jak podkręcić metabolizm cz.2

Jak podkręcić metabolizm cz.2

Niebagatelna rola glukozy

Centralnym narządem dla metabolizmu węglowodanów jest wątroba. „Węgle” (czytaj węglowodany) w przewodzie pokarmowym ulegają rozkładowi do cukrów prostych, a następnie większość z nich zostaje przekształcona w glukozę. Część glukozy przechodzi do krwiobiegu, część ulega utlenieniu w wątrobie, a część zostaje zamieniona w glikogen, który jest materiałem zapasowym.

Stały poziom glukozy we krwi jest nieodzownym czynnikiem prawidłowego funkcjonowania narządów, zwłaszcza tkanki mózgowej, która jest gwarantem długowieczności.

RUJNUJĄCE ODCHUDZANIE

Co tracimy w trakcie „procesu świadomego odchudzania się”? Przede wszystkim mięśnie. A przecież im mniej mięśni, tym wolniejszy jest metabolizm, a skoro jest on wolniejszy, to spalamy mniej kalorii.

Kiedy organizm, z powodu zanikającej tkanki mięśniowej, spala mniej kalorii, wtedy rozkwita tkanka tłuszczowa, która doskonale czuje się w warunkach zwolnionego metabolizmu.

Głodówka to tragedia dla organizmu

Pożywienie jest tym czynnikiem, który decyduje o przyspieszeniu lub spowolnieniu tempa metabolizmu. Jeżeli tego pożywienia jest mniej, wówczas organizm ma mniej materiałów energetycznych do zainicjowania procesów przemiany, a tym samym zwalnia się tempo przemian. Jeszcze gorzej jest wtedy, gdy spożywamy mniej pożywienia i intensywnie trenujemy.

Głodówka jest z reguły zabiegiem katowania własnego organizmu. Sprawia ona, że na skutek opóźnionego metabolizmu procesy rozpadu biorą górę nad procesami budowania.

To jeszcze nie wszystko. Przewaga procesów rozpadu powoduje, że organizm jest narażony na wpływ elementów odpadowych przewlekłego katabolicznego etapu przemiany materii. Mówiąc językiem najprostszym, ten „wpływ” to zwyczajne zatruwanie się odpadami.

Ograniczenia szkodzą coraz bardziej

Katabolizmowi towarzyszy z reguły ujemny bilans azotowy, a to oznacza, że mniej składników odżywczych dostarczamy, a więcej ich tracimy. Stan taki powoduje obniżenie bariery immunologicznej. Człowiek staje się podatny na przeziębienie i towarzyszące mu choroby układu oddechowego. Proces odnawiania tkanek zostaje wstrzymany, bo funkcjonowanie organizmu podporządkowane jest katabolizmowi.

W trakcie celowego odchudzania się dochodzi zwykle do ograniczonego spożywania tłuszczów i węglowodanów, a zatem organizm nie dostaje koniecznych elementów energetycznych. Następuje spowolnienie procesów życiowych, czyli – przemiana materii słabnie. Jeżeli słabnie, to nie wymieniane tkanki ulegają przedwczesnemu starzeniu się. I tak w kółko.

OD ŚNIADANIA DO KOLACJI

Niektórzy ludzie nie jedzą śniadania, bo albo spieszą się do pracy, albo o tej porze mają słaby apetyt. Niestety, to błąd, ponieważ wyjście z domu na „głodniaka” sprawia, że metabolizm nadal śpi, a obudzi się dopiero wieczorem, jeżeli tylko będzie miał odpowiednie warunki do pobudki. Śniadanie to najważniejszy posiłek dający napęd na cały dzień.

„Winę” za odkładanie się tłuszczu wokół brzucha i nie tylko ponoszą węglowodany, podczas gdy dieta białkowa przyczynia się do wytworzenia cennych enzymów wspierających dodatkowo metabolizm. To właśnie dlatego powinno się ograniczyć spożycie „węgli” na kolację. Za to kolacja białkowa będzie nam służyć przez całą noc, przyczyniając się w tym czasie do stopniowego rozkładu tkanki tłuszczowej.

SPIS TREŚCI

Jak podkręcić metabolizm cz.1

Jak podkręcić metabolizm cz.2

Jak podkręcić metabolizm cz.3

Facebook Comments
1 comment

Artykuły użytkownika

Facebook Comments